Warme zorg: Zichtbaar zorgzaam
Bij ons staat warme, persoonlijke zorg centraal, met oog voor de unieke behoeften van elke bewoner. Die warme zorg doen we samen, voor iedereen en door iedereen. Samen zorgen wij voor een inclusieve omgeving waarin wederzijds begrip centraal staat.
Oog voor jou en voor elkaar!
Uit behoeftenonderzoek bleek dat veel bewoners hun visuele uitdagingen niet melden — soms uit schaamte, onwetendheid, of door andere gezondheidsproblemen. Echter is deze informatie van essentieel belang om ervoor te zorgen dat wij de Warmste zorg kunnen bieden die onze bewoners verdienen. Daarom hebben wij een eigen vragenlijst ontwikkeld, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, die de sociale dienst graag met jou overloopt bij verhuis. Meer info over de vragenlijst vind je hier.
Daarnaast hebben we ook subtiele herkenningstools ontwikkeld voor bewoners die dat wensen. Zo kan men bijvoorbeeld kiezen voor een klein symbool, zoals een "oogje" op het naamkaartje van de kamerdeur, een sticker op de rollator, of een polsbandje of een button op de kleding. Op deze manier is er voor ieder wat wils en wordt direct duidelijk dat de persoon in kwestie slechtziend is, zonder dat zij dit steeds zelf hoeven te melden. Dit bevordert wederzijds begrip tussen bewoners en medewerkers.
Zorg voor iedereen - door iedereen
Onze zorg voor bewoners met een visuele beperking gaat verder dan alleen het herkennen van zichtproblemen. Alle medewerkers, ongeacht hun functie, zijn opgeleid om hun taken en werkwijze af te stemmen op de specifieke visuele behoeften van de bewoner. Dit omvat onder meer aanpassingen in de omgang en communicatie, het activiteitenaanbod, de maaltijdkeuze, maar ook veel meer: denk aan gerichte oogzorg op basis van de specifieke oogaandoening en het bieden van begeleiding bij het onderhouden van de bril. Iedere medewerker weet precies welke stappen zij kunnen nemen om onze zorg en diensten optimaal af te stemmen op de unieke noden van elke bewoner.
Wij investeren in jouw (oog)zorg!
Naast onze aanpassingen in de dagelijkse zorg, richten we ons op het zoveel mogelijk behouden van het resterende zicht om de zelfstandigheid van onze bewoners te behouden. We investeerden daarom als organisatie in hulpmiddelen zoals brillenpoetsdoekjes, reinigingssprays, contrastmaterialen en leeshulpmiddelen, die bewoners kunnen lenen, kopen of waarbij wij ondersteuning bij kunnen bieden. Voor meer informatie hierover, contacteer je best de sociale dienst.
Zichtbare steun
We beseffen ook dat een visuele beperking niet alleen fysiek, maar ook mentaal belastend kan zijn. Daarom organiseren we algemene praatgroepen en mantelzorgbijeenkomsten alsook familie,- en bewonersraden specifiek gericht op oogzorg. Indien gewenst, verwijzen we je ook graag door naar externe ondersteuningsinstanties.